Orzechy. Wiele bezcennych dla zdrowia zalet

 

Nie żałuj sobie – nie jest grzechem: jeść zimą orzechy. Zawierają one cenne witaminy, minerały, tłuszcze, błonnik, kalorie, i dobrze służą zdrowiu.

Zima to – jak wiadomo – specyficzna w naszej szerokości geograficznej pora roku – brak światła słonecznego, zimne i niezdrowe powietrze, panowanie bakterii chorobowych i wirusów oraz spadek naszej kondycji zdrowotnej. O tej porze powinniśmy odpowiednio się odżywiać, aby zapobiegać chorobom.  

Nade wszystko dieta 

Należyta dieta na czas zimy powinna wzmacniać, uodparniać i rozgrzewać, uzupełniać witaminy i minerały, ale nie tuczyć. Zatem, co jeść zimą, aby zabezpieczać się przed powszechnymi chorobami – przede wszystkim przed grypą i przeziębieniem, katarem i kaszlem?  

Według specjalistów trzeba dostarczać naszemu organizmowi niezbędnych witamin i minerałów.

Dieta zimą powinna obfitować w łatwo przyswajalne białko (chude mięso wieprzowe i drobiowe) oraz węglowodany złożone, w krótko gotowane warzywa, w kiszonki, owoce, orzechy, zupy warzywne, kasze, kiwi, desery owocowe i naturalne soki oraz w tłuszcze roślinne z nasion i orzechów (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, z pestek winogron).  

Lekarze i dietetycy zalecają: przez cały rok, a więc też zimą, jeść owoce i warzywa, które dostarczają nam m.in. brakujących w organizmie witamin i minerałów. Ponadto zimą powinniśmy jeść zwłaszcza takie produkty, których brakuje wiosną i latem.

Chodzi m.in. o różne orzechy, rodzynki, winogrona (choć bardzo drogie), także czosnek i cebulę, marchew, kiszonki (kapusta, ogórki), żółtą paprykę, kiwi, kasze, ryby. 

Badania to potwierdzają 

Szczególnie cenne dla naszego zdrowia są orzechy – są pełne błonnika i zdrowych dla serca tłuszczów oraz witamin. Nie mają cukru, a tylko minimalną ilość węglowodanów i są smaczne. Duża zawartość w nich tłuszczu i kalorii nie szkodzą zdrowiu.

Zimą orzechy powinny być częścią diety ze względów zdrowotnych i kulinarnych. Zawierają witaminy z grupy B i witaminę E (młodości) oraz minerały (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk).  

Z najnowszych badań naukowych wynika, że osoby jedzące orzechy, żyją dłużej niż osoby, które ich unikają lub wcale nie jedzą. Grupa pierwsza osób – nie tylko dłużej żyje, ale także rzadziej umiera z powodu raka i chorób układu krążenia. Jednak orzechy mają też wspólną cechę negatywną – są na ogół alergenne.  

Nerkowce, ale bez skorupki 

Nerkowce, zaliczane do orzechów, są zdrowe, ale ich skorupka – nie. Pochodzą z tej samej rodziny, co trujący bluszcz, a ich właściwości szkodliwe dla ludzi, zawarte są głównie w skorupce, ale ich środek ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. 

Z badań sprzed kilku lat wiadomo, iż jedzenie orzechów nerkowca może zapobiegać lub kontrolować cukrzycę. Nerkowce stosowane są w kuchni indyjskiej, tajskiej i chińskiej, jako przybranie lub dodatek do sosu curry. Mogą być też przetworzone na śmietankę, jako alternatywa wegetariańska.  

Pistacje, jarmuż i migdały 

Pistacje i jarmuż mają ze sobą wiele wspólnego – to dwa zielone warzywa. Ich chlorofil sprawia, że nie tylko pistacje, ale też jarmuż, szpinak i inne tego typu warzywa, mają kolor zielony. Jedzenie pistacji zwiększa we krwi zawartość antyoksydantów, polepsza pracę i zdrowie serca, może także zmniejszać ryzyko raka płuc. Pistacje można spożywać jako przekąskę, pastę lub składnik sałatki.  

Według badań, migdały – zwłaszcza tłuszcze w nich zawarte – mogą odgrywać istotną rolę w wytwarzaniu zdrowych bakterii w jelitach. A, co więcej, z badań z 2013 roku wynika, że spożycie migdałów wzmaga uczucie sytości, bez ryzyka przybrania na wadze. 

Orzechy włoskie i ziemne 

To jedyne z różnych rodzajów orzechów, z zawartością zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3. Mają one korzystny wpływ na rolę i funkcję śródbłonkową, obniżają ryzyko raka prostaty, raka piersi i poprawiają funkcje motoryczne starszych osób. Można używać ich jako kruszonkę bezglutenową w ciastach i tartach.  

Dodajmy tutaj, że śródbłonek to – zdaniem specjalistów – wyspecjalizowana wyściółka naczyń krwionośnych i limfatycznych, zbudowana z jednej warstwy płaskich komórek, o niewielkim jądrze.  

Orzechy ziemne faktycznie nie są orzechami, należą one do rodziny roślin strączkowych. Trzeba je włączyć, podobnie jak i inne orzechy, do diety, jeśli kobieta jest w ciąży. Jak wynika z badań sprzed czterech lat – mamy, które jadły orzechy ziemne i inne, podczas ciąży – urodziły dzieci, u których występowały rzadziej alergie na orzechy.
Orzechy brazylijskie dla mężczyzn 

Uwaga mężczyźni! Zacznijcie kupować i jeść orzechy brazylijskie! Mają one wysoką zawartość selenu – minerału, który skutecznie, bez potrzeby użycia medykamentów, zwalcza raka prostaty. Jednak ważne jest źródło selenu.

W badaniach z 2014 roku wyszło, że mężczyźni, którzy stosują selen w formie suplementu diety – zamiast jeść, np. orzechy brazylijskie – mieli  większy wskaźnik występowania raka prostaty.  

I druga uwaga dla mężczyzn! Zaledwie kilka orzechów brazylijskich w formie przekąski dostarczy odpowiedniej ilości selenu potrzebnej w walce z rakiem prostaty.  

Aby jak najwięcej skorzystać z diety orzechowej, należy jeść orzechy z umiarem i rozwagą. Zawierają one dużo tłuszczu (większość to zdrowy tłuszcz), i kalorii. Zatem, przekąska orzechowa to dobry pomysł, ale jedzenie orzechów cały dzień, to bardzo zły pomysł.

Należy też uważać na orzechy z dodatkami, np. w miodzie lub w innego rodzaju otoczce – takie mogą być tuczące lub wręcz szkodliwe.
Źródło: parenting.pl.  

Stanisław Cybruch  

Na zdjęciu ilustracyjnym – Orzechy – sycąca przegryzka pełna dobrych tłuszczów i witamin. Foto: zdrowie.gazeta.pl.google.com.

Share
Ten wpis został opublikowany w kategorii ludzie, nauka, Polska, życie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *