Nowej Polski nie będzie bez siły roboczej i inwestycji drogowych

 

Aby kraj marzeń prezesa Kaczyńskiego mógł się rozwijać na miarę potrzeb muszą być spełnione określone warunki przede wszystkim finansowe.  

Polska wprowadziła blisko 3 lata temu, system zarządzania rozwojem, który pozwala sprawnie kierować polityką rozwoju państwa. A polityka ta pozwala określać cele rozwojowe kraju i planować, jak będą wykonane – podaje portal rządowy mr.gov.pl z 26 maja 2015 roku.  

Zdaniem ekspertów, normalny kraj nie może normalnie się rozwijać, m.in. bez inwestycji, produkcji, konsumpcji i handlu zagranicznego. Polska jest jednak wyjątkiem – ma szczęście wykazywać swój rozwój, choć inwestycje u nas raczej leżą odłogiem. Owszem – Mateusz Morawiecki, do niedawna wicepremier – zasłynął Planem Odpowiedzialnego Rozwoju, ale plan ten lub program, pozostaje wciąż tylko na papierze.  

Tymczasem władza panująca szczyci się programem politycznym budowy nowej, nowoczesnej, wielkiej i silnej Polski. Budowa takiej Polski wymaga wielkich pieniędzy, a takich brakuje. W celu zapełnienia braków nie można liczyć wyłącznie na kredyty i dotacje z Unii Europejskiej. W dodatku Unia grozi nam urwaniem części planowanych środków inwestycyjnych.  

Jednak nowoczesnej Polski nie będzie bez nowoczesnej sieci drogowej – autostrad i dróg szybkiego ruchu. Aktualnie mamy oddanych do użytku 1641 km autostrad i 1611 km dróg ekspresowych. Do wykonania założeń Programu Budowy Dróg Krajowych pozostało ok. 18 proc. przewidzianych autostrad i blisko 70 proc. docelowej długości dróg ekspresowych.  

Aby te założenia wykonać, potrzeba m.in. sprawnej realizacji inwestycji w infrastrukturze i wielu działań w pracy projektantów, wykonawców czy  wymagań administracyjnych i formalnych. Należy też pokonać wielką  barierę w braku siły roboczej, co wynika z raportu Multiconsult Polska. 

– Według planów sprzed dekady rząd zakładał, że do 2024 roku zbudujemy około 7,6 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym 2 tys. km autostrad. W tej chwili mamy około 1,6 tys. km autostrad, czyli brakuje nam 400 km. A jeśli chodzi o drogi ekspresowe, mamy dziś 1,6 tys. km, musimy zbudować około 5 tys. km, czyli jeszcze 70 proc. planowanej budowy przed nami – mówi Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska.  

Polski rynek pracy jest obecnie w fazie historycznie niskiego bezrobocia (6,5 proc. na koniec listopada 2017, według GUS), a budownictwo jest jednym z sektorów, które mają największe kłopoty z pozyskaniem kadry. Ludzie z sektora budowlanego, podobnie jak lekarze i pielęgniarki, wyjechali za pracą i lepszą pracą na Zachód Europy.  

Branża budowlana powoli przygotowuje się do wyzwania, jakim będzie zakończenie za kilka lat finansowania z UE. Będzie to – zdaniem znawców zagadnienia – dobry moment na przyśpieszoną realizację projektów w formule “partnerstwa publiczno-prywatnego”.  

Raport – “Stan polskich autostrad na przestrzeni ostatnich 25 lat” – wymienia szereg czynników niezbędnych do sprawnej realizacji inwestycji drogowych, takich, jak: zapewnienie ciągłości planowania, koordynacja inwestycji liniowych drogowych i kolejowych, aby zapewnić możliwości transportu ludzi i towarów, ustabilizowanie wymagań wobec projektantów i wykonawców, ograniczenie wymagań administracyjnych i formalnych, itp.  

Jak wynika z danych, na które powołuje się Multiconsult Polska, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, zakończono do tej pory 23 zadania o wartości ponad 8,4 mld zł i długości ponad 273 km. W przetargach jest 49 zadań o wartości 27,5 mld zł (679 km), a w kolejce są projekty o wartości prawie 52 mld zł.  

Na 2018 rok planuje się oddać do użytku 368,93 km dróg szybkiego ruchu, w tym 19,9 km autostrad. Natomiast w 2019 r. przewidziane jest oddanie do użytku 242,87 km dróg szybkiego ruchu, w tym 40,47 km autostrad.
Źródło: biznes.newseria.pl.  

Oprac. Stanisław Cybruch  

Na zdjęciu ilustracyjnym – Inwestycje drogowe w Polsce z funduszy UE. Foto: tvp.info.google.com.

Share
Ten wpis został opublikowany w kategorii Europa, ludzie, partia, pieniądze, polityka, Polska, życie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *